طرز كار سیستم یونیت پمپ :
در این سیستم هر سیلندر یك پمپ مستقل دارد كه توسط میل بادامك به كار می افتد.سوختبا فشار زیاد پس از كنترل درسوپاپ سولنوئیدی با فرمان ECUبهلوله فشار قوی رسیده و به انژكتور منتقل می شود.
پلانجر نیروی خود را از بادامك میل سوپاپ می گیرد.
سوپاپ های پمپ توسط سولنوئیدتحریك می شوند و سولنوئید از طریق واحد كنترل موتورمدیریت می شود.
لوله های فشار قوی :
لوله های فشار قوی به دلیل بالا بودن فشار و كاهش افت فشار در آنها دارای طول كمیهستند.
همه واحدها دارای یك لوله كوتاه فشار قوی هستند كه با طول یكسان در تمام سیلندرهابوده و مقاومت كافی در مقابل سوخت با فشار بالا را دارد. این لوله ها بدون درز ودارای قطر خارجی6وقطر داخلی 1.8میلی متر هستند.
لوله فشار قوی
كنترل الكترونیكی دیزل EDC
واحد کنترل الکترونیکی ECU
وظیفه ECUپردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و ژنراتورها و فرمان دادنبه عملگرهاست.
برنامه عملیاتی و پروتکل ها در حافظه مخصوص ECUذخیرهشده و میکرو کنترل ها که ریز پردازنده هستند،وظیفه پردازش عملیات را عهده دارند.
ECUدارای مدارات متفاوت الکترونیکی است که در یک محفظه فی جداسازیشده است.
ECU دارای اتصالاتدریافت کننده سیگنال است.و دارای قسمت های زیر است:
• 1-قسمت درایور فشار ضعیف
• 2-قسمت قدرت قوی
• 3-مبدل
• 4-هسته میکروکنترلر
• 5-مرحله دایور پر قدرت
• 6-مدارهای عمومی ورودی و خروجی
ECU
سیگنال های ورودی
سیگنال های ورودی توسط سنسورها به ECUارسال می شود.
سیگنال ورودی از نوع آنالوگ
سیگنال آنالوگ به صورت ولتاژ ارسال می شود.
این سیگنال در مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D)به مقادیردیجیتال تبدیل شده و درECUدر چرخه الگوریتم محاسبات قرار گرفتهو پردازش می شود.
سیگنال های ورودی دیجیتالی
این نوع سیگنال ها دارای دو مرحله هستند.مرحله سیگنال بلند و مرحله سیگنال کوتاه.
این نوع سیگنال ها نیاز به تبدیل شدن نداشته و مستقیما در ECUپردازشمی شود.
اصلاح سیگنال ها
با تکنولوژی فیلتر کردن و تکنیک روی هم گذاری می توان سیگنال ها را کوچک کرد و درصورت نیاز انها را تقویت نمود وسپس در ECU مورد استفادهقرار دارد.
مراحل کار سیگنال ها:
ECU با دریافتسیگنال از سنسورها عمل پردازش را در میکروکنترل ها انجام می دهد.در ECU برنامه کاملینوشته شده است که پروتکل نام دارد.اطلاعات دریافتی با برنامه پروتکل پردازش شده ونتیجه بصورت دستورالعمل به عملگرها ارسال می شود.
حافظه برنامه ریزی:
برای اجرای عملیاتECU نیاز به برنامهحافظه خواندنی دارد کهROM(READ-ONLY-MEMORY) یاEPROMنامیده می شود.حافظه دارای اطلاعاتمخصوص(اطلاعات انفرادی،منحنی مشخصه و نقشه ها و الگوها)است.این اطلاعات ثابت بودهو با تغییرات کار موتور تغییر نمی کند.تغییرات کار موتور که ذکر شد توسط سازندگان دیزل نسبت به شرایط کارکرد دیزل تعریف میشود و به ECU جهت انطباق باپروتکل معرفی می شود.در حافظه فلاش ایپروم EPROM:انواع برنامههای اجرایی دیزل هنگامی که دیزل در پایان خط تولید قرار دارد به ECUداده می شود.
مدول مانیتورینگ:
ECU دارای مدارمانیتورینگ است که در قسمت ICها قرار دارد.مدول مانیتورینگ ومیکروکنترلر یکدیگر را کنترل می کنند و در هنگام تشخیص هرگونه عیبی به تنهایی عملتزریق سوخت موتور را قطع می کنند.
ذخیره سازی اطلاعات
یک حافظه موقت بنام RAM(RANDOM-ACCESS-MEMORY)برای ذخیرهسازی اطلاعات قابل تغییر وجود دارد.حافظه موقت نیاز به برق دائم دارد تا بتواند دراختیار قرار گیرد.با خاموش شدن برق ECUاطلاعات ذخیره شده در حافظه موقت ازبین می رود.
مدارهای ICکاربردی در ECU:
با افزایش تجهیزات خودرو و وظیفه کنترل و مدیریت عملگرها دشوار می گردد.برای سادهسازی مدار از ICهای مختلف به نام مدول استفاده می شود.مدول ها با حافظه موقتRAM و حافظه دائم ROMارتباط دارند.این مدول ها در میکروکنترل ها قرار دارند.اینمدول ها بین ورودی و خروجی واقع شده و می توانند سیگنال ها مربع شکل تولید کنند.
3-سیستم سوخت رسانی CommonRail
یكی ازجدیدترین طراحی سیستم های سوخت رسانی سیستم Common Rail است.
قسمت های این سیستم عبارتند از:
1-پمپ فشارقوی
پمپ وظیفه تامین سوخت با فشار بالا را بر عهده دارد.معمولی ترین این پمپ ها از نوعدو پیستونی با فشار بالا می باشد.پمپ به صورت مستقیم نیروی خود را از موتور میگیرد. سوخت از مجرا وارد شده و پس از اندازه گیری توسط سوپاپ الكترونیكی واردمحفظه پمپ می شود و پس از پمپاژ توسط لوله های فشارقوی به داخل ریل فشارقوی ارسالمی شود. سوخت اضافه از طریق مجرای برگشت پمپ به داخل باك می ریزد.
پمپ فشار قوی
2-ریل فشارقوی :
در این سیستم یك ریل فشار قوی وجود دارد كه در همه حالت ها توسط فشار سوخت ارسالیاز پمپ،سوخت تحت فشار را در ذخیره می كند.
3-انژكتورها :
انژكتورهای به كار رفته از نوع PIEZO است .این نوعانژكتورها دارای فشار تزریق تا حدود bar00 می باشد.
انژکتور
4-لوله های اتصال :
لوله های اتصال دهنده جریان خروجی پمپ فشارقوی به ریل و خروجی های فشارقوی ریل بهانژكتورها از نوع فشارقوی و مقاوم هستند تا تحمل این گونه فشارهای وارده به خود راداشته باشند.
5-گاورنر و اکتیویتور
درباره این سایت